12 Kebaikan Lemon Untuk Kesihatan Badan

10 Kebaikan Lemon Untuk Kesihatan Badan | Buah yang harus ada dalam setiap rumah! Buah lemon punyai khasiat semulajadi dan terbukti banyak kebaikan dalam menyelesaikan masalah kesihatan badan dengan kandungan antiseptik dan mampu mengubati secara semulajadi

12 Kebaikan Lemon Untuk Kesihatan Badan


Lemon dikenali kerana rasanya yang masam, namun tidak ramai yang tahu kelebihan yang terdapat pada buah lemon ini. Selain dapat meningkatkan sistem imuniti badan, melancarkan sistem dalam perut, dan berfungsi seperti penapis dalam darah, kebaikan lemon untuk muka, kebaikan minum air lemon setelah makan yang cukup baik untuk kesihatan tubuh kita. Lemon mengandungi 22 khasiat yang mampu mengurangkan risiko diserang kanser.

Ada banyak kebaikan minum air lemon suam sebelum tidur yang elok untuk kesihatan badan dan semoga 12 kebaikan lemon dapat membantu anda yang menghadapi masalah kesihatan.


1. Membantu Penghadaman

Jus lemon bagus untuk pencernaan dan membantu masalah penghadaman dan sembelit. 

Caranya : letakkan beberapa titis jus lemon segar dalam minuman (tidak sesuai dicampur dengan susu) dan diminum selepas makan tengahhari dan malam.


2. Menurunkan Berat Badan

Minum air perahan jus lemon dicampur air suam, ia boleh membantu mngurangkan berat badan.


3. Mengubati Demam

Ketika demam atau selesema, adalah sangat bagus jika anda mengambil lemon segar. Ia membantu mengurangkan suhu badan melalui pengeluaran peluh.Ini kerana kandungan asid sitrik, bioflavonoids, vitamin C, kalsium, pektin boleh meningkatkan sistem imunisasi.


4. Mengawal tekanan darah

Kandungan potassium yang tinggi turut bermanfaat untuk menjaga saluran darah lembut dan fleksibel. Ini boleh membantu mengurangkan risiko tekanan darah tinggi. Kandungan vitamin B pula memberi manfaat kepada kesihatan jantung.


5. Melegakan Ganguan Pernafasan

Sangat bagus untuk memerangi masalah sakit tekak, jangkitan tekak dan juga tonsil. Ini kerana lemon punya agen antibakteria. Selain minum air perahan lemon, boleh juga jadikan ia sebagai ubat kumur.


6. Penjagaan Gigi

Sekiranya anda berasa sakit gigi, cuba berkumur dengan jus lemon, ia mampu meredakan sakit gigi.  Menyapu jus lemon pada gusi dapat menghentikan masalah gusi berdarah dan ianya dapat menghindari mulut berbau akibat sakit gusi.


7. Penjagaan Rambut

Jus lemon adalah terbukti dapat merawat rambut dalam skala menyeluruh. Jus lemon yang diletakkan di kulit kepala boleh membantu masalah seperti kelemumur, rambut gugur dan lain-lain yang berkaitan dengan rambut dan kulit kepala. Jika diamalkan memakai jus ini ke rambut, dapat menjadikan rambut lebih bersinar.


8. Masalah Kulit

Jus lemon menjadi antiseptik semulajadi, dapat juga menyembuhkan masalah yang berkaitan dengan kulit. Jus nya dapat mengurangkan kesakitan dan berfungsi sebagai pelindung sinar uv, di samping itu dapat melegakan jika terkena sengatan lebah. Ia juga bagus mengatasi jerawat dan ruam.


9. Merawat Kesan Terbakar

Juga guna jus lemon ke kawasan yang mempunyai kesan terbakar yang lama dan membantu memudarkan parut, jika ditimpa kemalangan terbakar dan terkena kulit ia dapat dikurangkan rasa kesakitan itu dengan jus ini.


10. Luka Luaran

Ia adalah antiseptik dan dapat mgeringkan luka dengan cepat, jadi darah itu akan berhenti mengalir. Anda boleh meletakan jus lemon ke atas kapas kecil danletakkan is di rongga hidung untuk menghentikan hidung berdarah.


11. Masalah kulit kering

Vitamin C yang terdapat dalam lemon membantu mengurangkan masalah kulit berkedut, kulit kering kerana faktor penuaaan dan juga lain-lain masalah kulit yang disebabkan oleh sinaran matahari.


12. Mengubati Penyakit Taun

Penyakit seperti taun dan malaria boleh diubati dengan jus lemon, kerana ia bertindak sebagai penpis di dalam darah.


#pengalaman minum air lemon

#keburukan minum lemon setiap pagi

#khasiat lemon untuk kuruskan badan

#berapa kali sehari minum air lemon

#kebaikan minum air lemon suam sebelum tidur

#kebaikan lemon untuk muka

#khasiat lemon panas sebelum tidur

#kebaikan minum air lemon setelah makan

Catat Ulasan

0 Ulasan