Drama Mr Bibik

Drama adaptasi novel Mr. Bibik karya Aein Dhiyauddin sudah bermula di di TV3  bermula 29 Oktober, dengan gandingan Saharul Ridzwan dan Zara Zya, bersiaran setiap Isnin hingga Jumaat jam 7 malam. 




JUDUL : MR. BIBIK

EPISOD : 20

TARIKH TAYANGAN : 29 Oktober 2021

WAKTU SIARAN : Isnin-Jumaat, 7:00 malam  

RANGKAIAN: Akasia TV3 / iQiyi

PENULIS NOVEL : Aein Dhiyauddin

PENULIS SKRIP : Farhana Fauri

PENGARAH : Pali Yahya

PRODUKSI : Saphire Screen Sdn Bhd


WATAK PELAKON 

Saharul Ridzwan sebagai Firas Iman

Zara Zya sebagai Aulia Izzatunnisa

Liza Abdullah sebagai Puan Salbiah 

Roy Azman sebagai Tuan Halim

Norish Karman sebagai Puan Ameena

Raja Afiq sebagai Mukhriz

Dayang Areeda sebagai Arisya 

Syazuwan Hassan sebagai Zuhairi

Balkisyh Semundur Khan sebagai Siti 

Wanns Ahmad sebagai Hud

Sefik Khair sebagai Kent 

Watie Elite sebagai Kiah 

Zazly Baginda sebagai Pak Hanif 

Jesse Lim sebagai Pak Hanif 

Meor Mohd sebagai Cumi

Aishah Atan sebagai Puan Seri Mariam 

Azhar Amir sebagai Tan Sri Mahfuz


LAGU TEMA (OST)

Cinta Jatuh - Kael

Aewo - Shiha Zikir feat Noti 

Jagakan Dia - Shiha Zikir

Manja - Farra Ahmad


SINOPSIS MR. BIBIK

Aulia dan Mukhriz bertunang kerana campur tangan orang tua. Mukhriz obses dengan Aulia dari zaman remaja walaupun semua gadis mampu dimilikinya dengan mudah. Bagi Mukhriz, Aulia amat berbeza baginya. Aulia pula langsung tidak menunjukkan minat terhadapnya sehingga Mukhriz diperlekehkan oleh kawan-kawannya.


Firas, seorang lelaki yang berperwatakan biasa sedang melalui fasa kecewa dalam hidupnya. Dia sanggup berhenti kerja dari sebuah syarikat besar untuk memulakan perniagaan dengan tunangnya, Arisya. Sayangnya, Firas dikhianati apabila Arisya telah berkahwin dengan lelaki lain. Hilang kerja dan juga putus tunang, Firas tidak hilang semangat malah dia tidak kisah untuk bekerja di syarikat pembersihan milik kenalannya.


Hari pertama Firas memulakan tugasnya, dia telah diarahkan untuk membersihkan rumah Aulia. Oleh kerana ada insiden yang kurang menyenangkan antara mereka berdua sebelum ini, Aulia mahu menolak servis Firas. Tambahan pula, Aulia tidak senang dengan lelaki yang bekerja sebagai pembantu rumah. Akhirnya Aulia terpaksa terima kerana kawannya Siti yang juga pemilik syarikat itu memberikan perkhidmatan percuma apabila tidak dapat menghantar pembantu rumah yang sudah biasa ditugaskan. 


Firas pening dengan sikap pemalas Aulia dan keadaan rumah yang bersepah. Setelah hampir seminggu bekerja di situ dan pada hari terakhir, tiba-tiba rumah Aulia didatangi Mukhriz dan ayah Aulia, Tuan Halim. Mukhriz menuduh Aulia menyimpan lelaki di rumahnya. Puas Aulia dan Firas menerangkan keadaan sebenar tetapi Tuan Halim tetap kecewa. 


Mukhriz menawarkan diri berkahwin dengan Aulia untuk menutup malu Tuan Halim. Namun, Tuan Halim mahu Firas bertanggungjawab atas perbuatannya terhadap Aulia dan mendesak Firas untuk menikahi anaknya. Tuan Halim sanggup mengugut Firas jika tidak mahu ibunya mengetahui perkara yang memalukan ini. Firas minta diberikan masa untuk membuat persediaan.


Firas tidak dapat menerima Aulia seorang yang pemalas dan pengotor untuk menjadi isterinya. Begitu juga dengan Aulia, tidak sanggup bersuamikan Mr Bibik! Mukhriz pula tidak mahu kehilangan Aulia dan tetap akan mencari jalan untuk merampas Aulia balik! Apakah yang akan berlaku seterusnya?


Episod 1

Aulia membaca nama dan membandingkan gambar yang tentera dengan lelaki itu. Sama serupa. Dia kerutkan dahi. Tidak pernah dia tahu ada lelaki yang bekerja sebagai pembantu rumah di syarikat itu. Aulia mengamuk pada kawannya Siti yang merupakan pemilik Cuci Bersih Service kerana tidak menghantar pembantu yg sudah biasa ditugaskan membersihkan rumahnya. Kerana tawaran yang dibuat Siti, akhirnya Aulia bersetuju. Perkhidmatan percuma! Firas dihantar dan memulakan tugasnya membersih kondo milik Aulia namun di dalam hati Firas, dia membebel dengan sikap pemalas Aulia.. Bersepah baju-bajunya dari atas lantai ruang tamu hingga ke lantai dapur. Ala-ala pakai buang. Baru hari pertama Firas bekerja dirumah Aulia, mereka bagaikan anjing dengan kucing. Aulia memarahi Firas yang cuba mengemas hampir keseluruhan yang ada di dalam rumahnya termasuk pakaian Aulia. Bukan itu sahaja, semua barang-barang Aulia yg dia simpan dalam kotak dibawa keluar oleh Firas. Firas susun cantik-cantik semua koleksi bag tangan, make up dan baju yang masih terperosok dalam kotak di bilik Aulia. Lebih mengharukan, dengan selamba Firas buang kotak-kotak jenama bag tangan nya dalam tong sampah. Dengan alasan, anak tikus dah buat rumah dalam kotak handbag Aulia. Bagi Firas, dia telah dipertanggungjawabkan untuk menyelesaikan tugasnya dengan baik. 


Episod 2

Pertunangan diantara Aulia dan Mukhriz sudah terjalin hampir 2 tahun namun Aulia masih tidak dapat menerima Mukhriz sebagai tunangnya. Bagi Aulia pertunangan diantara dia Mukhriz langsung tidak pernah diterimanya. Pertunangan mereka kerana campur tangan orang tua. Ayah Mukhriz, Tuan Mahfuz menekan Tuan Halim untuk memaksa dia bertunang dengan lelaki itu kerana Tuan Mahfuz pernah menyelamatkannya dari bebanan hutang. Namun begitu, hutang tersebut telah lama dilangsaikan oleh Tuan Halim sendiri. Mukhriz seorang lelaki yang obses terhadap Aulia sejak dari zaman remaja lagi. Semua gadis mampu dia miliki dengan mudah tapi berbeza dengan Aulia. Aulia langsung tidak menunjukkan minat terhadapnya sehingga Mukhriz diperlekehkan oleh kawan-kawannya. Pernah Aulia menjalinkan hubungan cinta dengan rakan sekolahnya, namun hubungan itu berakhir dengan kejam. Mukhriz telah menganiaya pelajar itu sehingga dia dibuang sekolah.


Episod 3

Aulia terkejut. Serta merta mukanya pucat lesi melihat kehadiran Mukhriz dan ayahnya disitu. Dia memandang Firas yang juga terkejut. Mukhriz bersungguh meyakinkan Tuan Halim mengenai Aulia yg telah membawa lelaki lain masuk kedalam rumah. Mukhriz telah menuduh Aulia menyimpan anak ikan. Puas Firas dan Aulia menerangkan keadaan yang sebenar namun riak wajah Tuan Halim yang nampak kecewa membuatkan Mukhriz tersengih-sengih gembira. Akhirnya dia akan menikahi gadis pujaannya dan tidak sia-sia dia menghantar orang mengintip tunangnya sendiri. Mukhriz lega, Tuan Halim percaya cerita rekaannya. 


Episod 4

Aulia bergaduh dengan Firas dan menyangkakan Firas boleh kaya cepat jika menjadi menantu Tuan Halim. Bagi Firas, dia sendiri langsung tidak berminat untuk berkahwin dengan perempuan pemalas dan manja seperti Aulia. Dia bersetuju hanya kerana kesiankan Aulia. Aulia bakal dibuang kerja dan dibuang keluarga jika melanggar arahan ayahnya. Aulia terkejut. Dia tidak menyangka perhitungan itu yang dibuat oleh Tuan Halim kepada Firas. Berkahwin dengan Mukhriz memang dia mahu elak tetapi bukanlah dengan memilih seorang pembantu rumah lelaki sebagai suami. Dalam diam, Aulia terpaksa akui dia tidak boleh membantah arahan ayahnya.


Episod 5

Mukhriz cuba membawa Aulia pergi namun Firas segera menghalang. Dia cuba berdiplomasi dengan Mukhriz supaya Mukhriz bertenang. Tuan Halim arahkan Mukhriz untuk pulang sebelum dia menghubungi keluarganya. Mendengar ugutan Tuan Halim, akhirnya Mukhriz akur. Namun dia sempat berbisik pada Firas. Apa pun terjadi, dia tak akan melepaskan Aulia. Firas dapat lihat Mukhriz yg terlalu sayangkan Aulia. Tapi Firas pelik mengapa Aulia seakan trauma melihat lelaki itu. Apa sebenarnya yang terjadi antara mereka berdua?


Episod 6

Tuan Halim telah berjumpa Firas. Dia minta Firas rahsiakan apa yg berlaku pada isterinya kerana dia tidak mahu kesihatan isterinya terjejas. Firas terpaksa akur dengan permintaan Tuan Halim. Mujurlah Pn. Ameena seorang ibu mertua yang baik dan lemah lembut. Tidak sampai hatinya dia melihat wanita itu jatuh sakit apabila mengetahui hal yang sebenar. Firas maklumkan tentang permintaan ibunya yang mahu dia membawa Aulia ke kampung. Mulanya Aulia menolak namun Tuan Halim dan Pn. Ameena marahkan Aulia yang melawan cakap suami. Aulia tak ada pilihan. Dia terpaksa mengikut Firas pulang ke kampung selama seminggu. Dalam perjalanan ke kampung, Aulia macam biasa, minta Firas sediakan bilik asing untuk dia. Tapi Firas marah. Firas tak nak mak dia sedih dengan keadaan tu. Akhirnya Aulia mengalah. Dia cakap dia nak Firas tidur bawah dan dia tidur atas katil. Firas layankan je asalkan Pn. Salbiah tak tahu. 


Episod 7

Aulia Izatunnisa akan berkahwin dengan anak kawan ayahnya kerana masalah kewangan. Namun, dia tidak menyukai Mukhriz dan cuba memutuskan pertunangan mereka. Suatu hari, dia ditangkap khalwat bersama Firas, tukang cuci yang datang untuk membersihkan rumahnya. Kemudian mereka harus berkahwin, tetapi ketika cinta mulai mekar, Firas mendapat tahu sesuatu tentang Aulia, yang merosakkan segalanya untuk mereka berdua.

Catat Ulasan

0 Ulasan